Ładowanie...

Dlaczego warto uczyć się języków obcych od dziecka?

Zapewne wielu z was zastanawia się kiedy jest dobry moment na naukę pierwszego obcego języka. Okres szczególnej wrażliwości językowej, w której dziecko intensywnie poznaje język ojczysty, szacowany jest od momentu narodzin do ukończenia 6 roku życia. W tym przedziale wiekowym maluchy w sposób nieświadomy łakną język porównywalnie z nauką podstawowych umiejętności jak chodzenie czy samodzielnie spożywanie posiłków.

A co z językiem obcym?

W przypadku obcego języka jest podobnie. Naukowcy od dawna są zgodni z twierdzeniem, że nauka kolejnego języka jest korzystna dla rozwoju umysłowego dziecka. Nauka języka może pomóc dzieciom łatwiej się skupić, lepiej radzić sobie z zadaniami, które wymagają przechodzenia od jednej czynności do drugiej oraz osiągać lepsze wyniki w szkole. Młody umysł jest najbardziej chłonny i podatny na przyswajanie wiedzy językowej. Po 7 roku życia efektywność nauki języków znaczenia maleje, dlatego jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko władało w przyszłości co najmniej dwoma językami, zapisz je do przedszkola z językiem angielskim w Kielcach. Dodatkowe zajęcia przydadzą się również rodzicom dwujęzycznym w celu zminimalizowania przekazywania potocznych i błędnych nawyków językowych.

Języka obcego warto się uczyć wtedy, kiedy uczymy się języka ojczystego. Nieświadomie, nie wiedząc, że się go uczymy.

Czy potrzebny nam język obcy?

Należy mieć jednak na uwadze fakt, że dziecko nie zostanie poliglotą w wielu 3 lat. Nauka w przedszkolu oswoi dziecko z nowym językiem w pierwszych latach życia, dzięki czemu późniejsza nauka przyjdzie mu z lekkością. Przyzwyczajanie dziecka do obcych dźwięków pomoże w naturalny sposób przyswoić wymowę i gramatykę kolejnego języka w późniejszym czasie. Nadrzedną zasadą stosowaną w przedszkolach przy nauce obcego języka jest postawienie na regularność lekcji, które powinny odbywać się codziennie. przedszkole-angielski-kielce

Nauka przez zabawę

Nauka języka angielskiego w przedszkolu Babyhome opiera się przede wszystkim na zabawie. Każdego dnia dziecko w sposób naturalny pochłania wiedzę z pomocą obcojęzycznych wierszyków, piosenek, ale także gier. W pierwszym etapie nauki jest to zupełnie wystarczające. Dziecko w pierwszych latach życia w naturalny sposób chłonie obce dźwięki. A najlepiej uczą się w ruchu, zwaszcza kiedy ręce są najbardziej aktywne. Przez fakt, że aparat mowy u dzieci jest jeszcze dobrze wykształcony, ma większe możliwości do tego, by w poprawny sposób opanować wymowę, intonację i akcent innego języka. Warto zauważyć, że dziecko nie wysiedzi spokojnie w ławce przez godzinę lekcyjną. Dlatego nauka przez zabawę — rytmiczne piosenki, kolorowanki z obcymi zwrotami i rozmowa to klucz do nauki kolejnego języka.

Każdy dodatkowy język w przedszkolu powinien być obecny cały czas, a nie tylko podczas lekcji.

Wpływ języka obcego na rozwój dziecka

  • kolejny język poszerza horyzonty oraz kształtuje świadomość dziecka zarówno społeczną jak i kulturową,

  • szybsze opanowanie systemu fonologicznego ma pozytywny wpływ na umiejętność rozumienia ze słuchu,

  • dzieci, które swobodnie porozumiewają się w języku obcym, są pozbawione oporów przed używaniem kolejnego języka,

  • znajomość drugiego języka jest szansą na rozwój u dziecka wielojęzyczności w późniejszych latach,

  • dwujęzyczność to lepszy start w przyszłość,

  • nauka kolejnego języka to doskonały trening pamięciowy i koncentracji,

  • mózg u osób dwujęzycznych jest zmuszony do ciągłej aktywności, dlatego też są one mniej narażone na demencje i chorobę Alzheimera,

  • wiele kanadyjskich badań potwierdza: dzieci znające dwa języki osiągają lepsze wyniki w testach na inteligencję.

Mali geniusze

Obecnie nikt nie ma wątpliwości co do tego, że im wcześniej dzieci mają kontakt z dwoma językami, tym lepiej. Najnowsze badania z 2021 roku zamieszczone w czasopiśmie “Scientific Reports” ukazują, że osoby, które poznały drugi język  będąc dzieckiem szybciej wykrywają zmiany wizualne i szybciej przekierowują swoją uwagę niż osoby, które nauczyły się drugiego języka, będąc starsze. Osoby, które znacznie wcześniej poznały drugi język znacznie szybciej, zauważały stopniowe zmiany obrazu na ekranie. Warto również wspomnieć o  interesujących wynikach badań Uniwersytetu Jerzego Waszyngtona. Dzieci, które nigdy wcześniej nie miały styczności z językiem mandaryńskim, zostały poddane 12 sesjom, podczas których mówiono do nich właśnie w tym języku. Wyniki badań były spektakularne. Dzieci, które zostały poddane 12 sesjom, było równie dobre w odróżnianiu dźwięków tego języka co dzieci mieszkające ponad 10 miesięcy (od urodzenia) na Tajwanie. Dzieci najlepiej przyswajają wiedzę, doświadczając jej w różnych sytuacjach życiowych. Odczuwanie emocji i wiązanie znajomości nowego języka ze swoimi zainteresowaniami to najlepszy rodzaj nauki dostępy na rynku.

Nie można wyobrazić sobie lepszych warunków do nauki obcego języka jak przez zabawę i codzienne doświadczanie go.