Ładowanie...

Wspomagaj, ćwicz, prowokuj

… gimnastyka wspomaga rozwój umysłu.

Regularne ćwiczenia sprawiają, że Twoje serce bije szybciej, a płuca nabierają więcej tlenu. Zastanówmy się, czy te doświadczenia mają wpływ na procesy myślowe i pamięciowe. Otóż specjaliści badający wpływ aktywności fizycznej na rozwój człowieka twierdzą, że dziecko aktywne fizycznie szybciej rozwija się umysłowo, np. czterolatki, które spędzają na aktywnych fizycznych ćwiczeniach cztery godziny tygodniowo osiągają wyższe wyniki w testach paramatematycznych niż rówieśnicy mniej aktywni. Dlatego warto utrzymywać swojego przedszkolaka w stanie aktywności fizycznej. Wymaga to dodatkowej motywacji właśnie zimą, gdy pogoda często nie zachęca dziecka do biegania po podwórzu i spędzania całego dnia na zabawach na świeżym powietrzu.
  • Powierz swojemu dziecku obowiązki, które wymagają od niego aktywności fizycznej, takie jak np. grabienie liści czy pomoc w odśnieżaniu.
  • Ustal w czasie wolnym przynajmniej raz w tygodniu wspólne zajęcia wymagające ruchu. Wybierzcie się na spacer pieszo lub na rowerach, na pływalnię, pograć w piłkę, a gdy spadnie śnieg– na sanki lub narty. Tobie też przyda się trochę ruchu.
  • Pokaż dziecku, że aktywność fizyczna sprawia Ci przyjemność, a nie że jest mozolnym obowiązkiem.
  • Kontroluj czas spędzany biernie przez Twoje dziecko, np. przed telewizorem i komputerem. Staraj się dobrze wyważyć proporcje czasu spędzanego.

… gry planszowe ćwiczą koncentrację.

Większość przedszkolaków chętnie będzie grało w gry planszowe. Ta zabawa daje Twojemu dziecku wiele korzyści. Przede wszystkim to świetny sposób spędzania czasu z dzieckiem z obopólną przyjemnością. Przy okazji dziecko ćwiczy koncentrację, postępowanie zgodnie z zasadami gry i regułami oraz czekania na swoją kolej. W sklepach i na targowiskach można znaleźć duży wybór gier dostosowanych do wieku i zainteresowań dziecka, a wiele z nich kosztuje zaledwie kilka złotych. Wybierając grę dla swojego dziecka i przystępując do wspólnej zabawy, zawsze kieruj się poniższymi zasadami.
  • Sprawdź na opakowaniu uwagi producenta na temat wieku graczy. Gra dla dzieci od lat 3 wzwyż ma proste zasady, a gra powyżej 5 lat wymaga pewnego zaawansowania gracza. Gry powyżej 7 lat zakładają, że dziecko potrafi już czytać, pisać i rachować.
  • Szukaj gier o tematach, które zainteresują Twoje dziecko; dziecko uwielbiające auta z pewnością chętnie zagra w wyścigi samochodowe, czterolatek będzie wolał grę o zwierzątkach niż tę polegającą na zbieraniu pieniędzy.
  • Zachęcaj dziecko, by głośno liczyło, gdy przesuwa pionek po planszy albo by nazywało kolory. Dzieci są zachwycone, gdy mogą popisywać się tym, co wiedzą i potrafią.
  • Pozwól dziecku pomyśleć przy zabawie: „Jak sądzisz, co zobaczymy, gdy odkryjemy tę kartę?”, „Na które pole powinnam teraz przejść?”.
  • Umożliwiaj dziecku szybkie nauczenie się gry i odnoszenie sukcesów poprzez zrozumiałe wyjaśnienie reguł gry.
  • Przekonaj dziecko, że nikt zawsze nie wygrywa i że wygrana nie jest najważniejsza. Liczy się radość gry i samo współzawodnictwo, a prawdziwym zwycięzcą jest ten, kto potrafi uczciwie postępować, pogratulować zwycięzcy i postępować w grze fair.

… obserwacja prowokuje myślenie.

Codzienne przedmioty i zdarzenia mogą skierować myśli Twojego czterolatka na nowe tory, jeśli tylko odpowiednio je wykorzystasz. Poćwiczmy. Gdy będziecie w domu, spróbuj:
  • zamienić kuchnię w laboratorium, gdzie gotująca się woda zamienia się w parę, a sok nalany do plastikowego kubeczka z wetkniętą szpatułką zamarza, dając pyszne lody wodne na patyku,
  • przeprowadzić w łazience podczas kąpieli próby, które zabawki toną w wodzie, a które unoszą się na powierzchni i znaleźć odpowiedź napytanie, dlaczego tak się dzieje,
  • ustawić punkt obserwacyjny w drzwiach wejściowych, patrząc, jak lodowate powietrze z zewnątrz w zetknięciu z ciepłym z domu powoduje zamienianie wilgoci w parę, widoczną gołym okiem (zupełnie jak wtedy, gdy się chucha na mrozie).
Gdy będziecie poza domem, spróbuj:
  • dyskutować o pogodzie: dlaczego jak wieje wiatr, to jest nam chłodniej?, skąd bierze się śnieg, a skąd lód?, kiedy z chmur spada deszcz, a kiedy śnieg?
  • robić doświadczenia z toczeniem piłki: po jakiej powierzchni toczy się szybciej?, na jakiej podskakuje?, kiedy turla się sama, a kiedy trzeba ją popchnąć?
  • obserwować zwierzęta i ptaki, zachęcając dziecko do opowiadania, co wie o ptakach i np. wiewiórkach, jakie dźwięki wydają, jak się poruszają itd.