Co to jest lateralizacja?
- Jest to przewaga jednej strony ciała nad drugą (przede wszystkim oko, ucho, ręka, noga).
- Związana jest z dominowaniem jednej z półkul mózgowych (prawa półkula odpowiada za lepszą sprawność lewej strony ciała, a lewa półkula za prawą).
- Dominacja półkul NIE ZMIENIA SIĘ! Próba przestawiania ręki lewej na prawą może doprowadzić do konfliktu dominacji.
- Ustala się ona w większości przypadków do 6 roku życia.
- Zarówno lateralizacja lewostronna jak i prawostronna jest normą.
- Często jest dziedziczona.
Moje dziecko jest praworęczne czy leworęczne?
- Obserwujmy dziecko w wieku przedszkolnym, w którą stronę ustala się lateralizacja: np.
- którą ręką dziecko trzyma łyżkę podczas jedzenia, rzuca piłką, sięga po rzecz leżącą wysoko na półce, rysuje (pisze) chętniej i ładniej;
- którą nogą kopie piłkę, na której nodze lepiej skacze;
- którym okiem patrzy przez lunetę, dziurkę od klucza.
- Nie zakłócajmy tego procesu mówiąc: „weź kredkę w prawą rękę”, „rzucaj piłką prawą ręką”, itp., bo dziecko może być leworęczne.
- Proponujmy: „chwyć kredkę w rękę”, „kopnij piłkę”, dając dziecku wybór, którą ręką, nogą czy okiem chce to zrobić.
Możliwe skutki przestawienia
- płaczliwość, lękliwość, ataki złości, agresji, nadpobudliwość,
- jąkanie, moczenie nocne, poczucie mniejszej wartości, lękowa postawa wobec otoczenia, unikanie kontaktów społecznych,
- niechęć do przedszkola, szkoły, zajęć dydaktycznych.
Opracowała: mgr Urszula Pernal Na podstawie książki Helenya Skibińskiej „Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu”