Ładowanie...

Leworęczność

Co to jest lateralizacja?

  • Jest to przewaga jednej strony ciała nad drugą (przede wszystkim oko, ucho, ręka, noga).
  • Związana jest z dominowaniem jednej z półkul mózgowych (prawa półkula odpowiada za lepszą sprawność lewej strony ciała, a lewa półkula za prawą).
  • Dominacja półkul NIE ZMIENIA SIĘ! Próba przestawiania ręki lewej na prawą może doprowadzić do konfliktu dominacji.
  • Ustala się ona w większości przypadków do 6 roku życia.
  • Zarówno lateralizacja lewostronna jak i prawostronna jest normą.
  • Często jest dziedziczona.

Moje dziecko jest praworęczne czy leworęczne?

  • Obserwujmy dziecko w wieku przedszkolnym, w którą stronę ustala się lateralizacja: np.
    • którą ręką dziecko trzyma łyżkę podczas jedzenia, rzuca piłką, sięga po rzecz leżącą wysoko na półce, rysuje (pisze) chętniej i ładniej;
    • którą nogą kopie piłkę, na której nodze lepiej skacze;
    • którym okiem patrzy przez lunetę, dziurkę od klucza.
  • Nie zakłócajmy tego procesu mówiąc: „weź kredkę w prawą rękę”, „rzucaj piłką prawą ręką”, itp., bo dziecko może być leworęczne.
  • Proponujmy: „chwyć kredkę w rękę”, „kopnij piłkę”, dając dziecku wybór, którą ręką, nogą czy okiem chce to zrobić.

Możliwe skutki przestawienia

  • płaczliwość, lękliwość, ataki złości, agresji, nadpobudliwość,
  • jąkanie, moczenie nocne, poczucie mniejszej wartości, lękowa postawa wobec otoczenia, unikanie kontaktów społecznych,
  • niechęć do przedszkola, szkoły, zajęć dydaktycznych.

Opracowała: mgr Urszula Pernal Na podstawie książki Helenya Skibińskiej „Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu”